Het contract, gefinancierd door de Europese Unie en de Republiek Letland, werd op 29 mei 2019 toegekend door Eiropas Dzelzceļa līnijas (EDzL), een uitvoerend agentschap van het Letse ministerie van Vervoer;
Het project maakt deel uit van het grotere Rail Baltica-project, dat de Baltische staten in het Europese spoorwegnet zal integreren en de steden Helsinki, Tallinn, Riga, Vilnius en Warschau zal verbinden. Het is het grootste infrastructuurproject in het Oostzeegebied sinds 100 jaar.
het Rail Baltica Central Station-project
Eiropas Dzelzceļa līnijas (EDzL), het uitvoerend agentschap van het Letse ministerie van Vervoer dat het Rail Baltica-project in Letland zal verwezelijken, heeft de joint venture BESIX-SIA RERE BŪVE het contract toegekend voor het ontwerp en de bouw van het Rail Baltica Central Station-project. Het contract werd ondertekend op 29 mei 2019 en heeft een waarde van 430 miljoen euro. Het project wordt gefinancierd door de Europese Unie via de Connecting Europe Facility (85%) en de Republiek Letland (15%).
De werken omvatten de bouw van het Centraal Station in Riga, een belangrijke spoorwegbrug over de Daugava rivier, de spoordijken en de spoorwerken. Naast de nieuwe faciliteiten zal de gemeenschappelijke onderneming ook alle tijdelijke infrastructuur installeren, plannen en coördineren om de doorstroming van het spoorverkeer tijdens de werken te verzekeren.
Het gebouw van het Centraal Station heeft een oppervlakte van 12.600 m² en bestaat uit een langgerekte staalconstructie met een glazen dak van 2100 m². De werken omvatten ook de passagiersperrons, de renovatie van het bestaande stationsgebouw, voetgangerstunnels, de kruising tussen de straten Timoteja en Elizabetes en de bijbehorende sloopwerken.
De nieuwe spoorwegbrug zal in totaal 1.056 meter lang zijn en wordt geïnstalleerd naast de bestaande brug over de Daugava rivier, van de straten Maskavas naar Jelgavas. Haar elegante ontwerp sluit aan bij de architectuur van de stad. De constructie bestaat uit taluds, nooduitgangen, veiligheidsbarrières en de verbetering van aangrenzende gebieden.
De bedrijven zullen nieuwe rails en een nieuw bovenleidingsysteem installeren over een afstand van 2,5 kilometer in de stad Riga. De installatie van de nieuwe spoorstaven omvat de reconstructie van het spoor met een spoorbreedte van 1520 mm en de aanleg van een infrastructuur met een spoorbreedte van 1435 mm die voldoet aan de Europese spoorwegnetnorm. Tijdens de werkzaamheden zullen tijdelijke spoorstaven worden aangelegd.
Het project omvat de verplaatsing van bestaande nutsvoorzieningen, het verkrijgen van bouwvergunningen en het beheer van de belanghebbenden.
Het project brengt unieke uitdagingen en een hoge mate van complexiteit met zich mee. De ervaring van BESIX met gelijkaardige projecten, in combinatie met de eigen engineeringcapaciteiten van de groep, maakt het mogelijk om bouwmethodes te integreren in de ontwerpfase, waardoor de moeilijkheden tijdens de uitvoering tot een minimum beperkt blijven. Naast de restricties die worden opgelegd door de stedelijke omgeving, zoals de beperkte werkgebieden, wordt het project ook opgedeeld in verschillende fasen. Op die manier blijft het station, de aangrenzende wegen en de lijnen van het openbaar vervoer op elk moment open, terwijl twee verschillende spoorbreedtesystemen worden gecombineerd.
Het project brengt unieke uitdagingen en een hoge mate van complexiteit met zich mee. De ervaring van BESIX met gelijkaardige projecten, in combinatie met de eigen engineeringcapaciteiten van de groep, maakt het mogelijk om bouwmethodes te integreren in de ontwerpfase, waardoor de moeilijkheden tijdens de uitvoering tot een minimum beperkt blijven. Naast de restricties die worden opgelegd door de stedelijke omgeving, zoals de beperkte werkgebieden, moet het project ook worden opgedeeld in verschillende fasen. Op die manier blijft het station, de aangrenzende wegen en de lijnen van het openbaar vervoer op elk moment beschikbaar, terwijl twee verschillende spoorbreedtesystemen worden gecombineerd.
Het Rail Baltica Central Station-project maakt deel uit van het Rail Baltica-project, een 5 miljard euro kostende opdracht dat de Baltische staten in het Europese spoorwegnet wil integreren. Het is het grootste infrastructuurproject in het Oostzeegebied in honderd jaar tijd. Het wordt gefinancierd door de Europese Unie, Estland, Letland en Litouwen, beslaat een afstand van 870 kilometer en zal de spoorweginfrastructuur van de Baltische staten verbinden met Noord- en West-Europa. In het verleden maakten de Baltische staten deel uit van de West-Oost-spoorcorridor, waarbij de spoorbreedte van 1520 mm werd gebruikt in plaats van de spoorbreedte van het Europese spoorwegnet van 1435 mm.
BESIX is een groep gevestigd in Brussel, België, die actief is in 25 landen en op 5 continenten, voornamelijk in de bouwsector. Iconische projecten zijn onder meer de Burj Khalifa in Dubai, de hoogste toren ter wereld, de gebouwen van het Europees Parlement in Brussel, het Grand Egyptian Museum op het plateau van de piramiden van Gizeh en het Al Wakrah Stadium, dat gebouwd werd om het wereldkampioenschap voetbal te organiseren in 2022 in Qatar.
BESIX leverde verschillende projecten voor de bouw van spoorweginfrastructuur en -faciliteiten, waaronder de OVT Utrecht, het grootste multimodale station van Nederland, het station van de Bijlmer ArenA in Amsterdam, een deel van de Dubai Tram in de Verenigde Arabische Emiraten en grote projecten in België zoals de spoorbypass van Mechelen en de gloednieuwe multifunctionele werkplaatsen en rangeerstations van de Belgische Nationale Spoorwegmaatschappij (NMBS - SNCB).
In 2018 the turnover of the Group passed 65 million €. In 2018 the Group employed 264 experts and, depending on the number of active projects, several thousand subcontracted.